Deze Selmer bas klarinet kwam bij ons met 3 scheuren die in het verleden waren gelijmd maar niet netjes afgewerkt. In dit artikel zal ik ingaan hoe wij een barst in een klarinet vrijwel onzichtbaar kunnen wegwerken. In een volgend artikel zal ik ingaan op hoe wij een gebroken klarinet repareren met carbonvezel.
Eerst heb ik getest met de Magnehelic lektester of dat de barsten goed waren gerepareerd. Met rubberen stoppen heb ik alle toongaten dichtgemaakt en vervolgens de Magnehelic aangesloten. De Magnehelic bouwt luchtdruk op binnen in het instrument en vergelijkt dat met de druk in de luchtkolom van de meter zelf. Als er geen drukverschil is wil dat zeggen dat het instrument niet lekt. In dit geval kwam de meter keurig terug op nul Pascal drukverschil en de scheuren waren dus goed gelijmd. Het leek mij niet nodig om dit opnieuw te repareren. Mocht het in de toekomst toch weer open gaan dan kan het altijd nog versterkt worden met carbon vezel.
Ik heb met een scheermesje de oude lijmresten weg gekrabd. De truc om het vrijwel onzichtbaar te maken is door de scheur te vullen met houtpoeder vermengd met lijm. Ik heb met een naald hele dunne seconde lijm aangebracht in het scheurtje en vervolgens ben ik “nat” gaan schuren met korrel 400 schuurpapier. De lijm mengt met het schuurstof en vult zo de scheur.
Vervolgens polijst ik de krassen weg met een steeds fijnere korrel schuurpapier. Ik gebruik hiervoor het liefst Micromesch en ga door tot korrelgrootte 10.000. Bij de laatste stappen schuur ik “nat” met olie.
Na het verwijderen van de lijmresten op en in de toongaten heb ik de toongaten nog vlak gemaakt met een toongat frees.