C.G. Conn

C.G. Conn is een toonaangevende Amerikaanse fabrikant uit Elkhart (Indiana) die sinds het late 19e eeuw de ontwikkeling van saxofoons en klarinetten mede vormgaf. Het merk is bekend om iconische modellen zoals de New Wonder (“Chu Berry”), 6M (alto) en 10M (tenor)—en tal van stencils—met een reputatie voor robuuste bouw, krachtige projectie en een herkenbare klank.

Geschiedenis

Vroege jaren (1873–1882)

De oorsprong van C.G. Conn ligt bij Charles Gerard Conn (1844–1931) in Elkhart, Indiana.
Na een lipblessure in 1873 ontwierp Conn een cornetmondstuk met een rubberen rand. In 1874–1875 richtte hij een kleine werkplaats in, waarbij hij
een naaimachine ombouwde tot draaibank om mondstukken te produceren. Dit bescheiden atelier groeit uit tot de basis van een volwaardige
instrumentenfabriek.

Conn & Dupont en de eerste instrumenten (1876–1883)

In 1876 opent Conn samen met de Parijse instrumentmaker E.V.B. Dupont het atelier Conn & Dupont in Elkhart.
Dupont bouwt Conn’s eerste eigen instrumenten, waaronder de experimentele Four‑in‑One cornet. De reputatie van het atelier
trekt Europese vakmensen aan en Elkhart ontwikkelt zich tot een bloeiend centrum voor instrumentenbouw. In 1883 treft een grote brand de fabriek,
waarna Conn onmiddellijk herbouwt en moderniseert.

De Amerikaanse saxofoon en vroege groei (1888–1905)

In 1888 ontstaat in de Conn‑werkplaats het eerste in de Verenigde Staten gebouwde saxofoonprototype.
Voorman Ferdinand “Gus” Buescher speelt hierin een sleutelrol. Onder invloed van saxofonist E.A. Lefebre
start Conn in de vroege jaren 1890 met reguliere saxofoonproductie. Op de World’s Columbian Exposition van 1893 presenteert Conn
de Wonder‑modellen; in 1894 verschijnt een volledige “Improved System”-lijn van sopraan tot bariton. Rond 1905 profileert Conn zich als
de grootste muziekinstrumentenfabriek ter wereld, met naast koper en hout ook snaar‑ en percussie‑instrumenten.

Brand en heropbouw, professionalisering (1906–1919)

In 1910 verwoest opnieuw een brand de hoofdfabriek. Conn bouwt een moderne fabriek en reorganiseert de bedrijfsstructuur.
In 1915 verkoopt hij het bedrijf aan een investeerdersgroep onder leiding van Carl D. Greenleaf. Greenleaf zet sterk in op
professionalisering van verkoop, service en muziekonderwijs.

De Greenleaf‑jaren: onderwijs en iconische modellen (1920–1943)

Onder Greenleaf groeit Conn uit tot een drijvende kracht achter de Amerikaanse schoolband‑beweging.
Het bedrijf organiseert vanaf 1923 nationale bandwedstrijden en richt in 1928 de Conn National School of Music op.
Op instrumentgebied verschijnen de New Wonder Series I (ca. 1916–1925) en Series II (“Chu Berry”, ca. 1925–1930),
met een onderscheidende bouwstijl en – op veel modellen – getrokken en gerolde toongaten. In de jaren dertig volgen de iconische
M‑serie saxofoons: 6M (alto), 10M (tenor) en 12M (bariton). Toppunt van
afwerking zijn de Connqueror 26M (alto) en 30M (tenor) (1935–1943), herkenbaar aan uitgebreide stelschroeven en luxe details.
In dezelfde periode introduceert Conn betaalbare studielijnen onder het label Pan American (vanaf begin jaren 1920).

Oorlogstijd en naoorlogse koers (1942–1968)

Tijdens de Tweede Wereldoorlog schakelt Conn over op defensie‑ en precisieproductie; na 1945 wordt de instrumentenbouw hervat.
De jaren vijftig en zestig brengen diversificatie (o.a. elektronische orgels) en een blijvende focus op onderwijs. Conn neemt verschillende
merken over en breidt het portfolio van blaas‑ en strijkinstrumenten uit.

Eigenaarswissels en verplaatsingen (1969–1986)

In 1969 verkoopt Conn (toen C.G. Conn Ltd.) aan Crowell‑Collier Macmillan. Begin jaren 1970 volgt de verkoop van de historische
fabriek in Elkhart en een herverdeling van productie tussen o.a. Abilene (Texas) en de grensregio bij Nogales (Arizona/Mexico).
In 1980 komt Conn in handen van Daniel J. Henkin en halverwege de jaren tachtig gaat het merk op in United Musical Instruments (UMI).

Conn‑Selmer en de moderne tijd (2000–heden)

In 2000 wordt UMI onderdeel van Steinway Musical Instruments. In 2003 fuseren UMI en Selmer (USA) tot Conn‑Selmer.
Het merk C.G. Conn blijft bestaan binnen deze groep, met prominente koperblaas‑modellen (zoals de 8D hoorn en 88H trombone),
terwijl de historische saxofoons (6M/10M/12M, 26M/30M) een cultstatus behouden onder verzamelaars en spelers.
Sinds 2013 valt Conn‑Selmer onder private eigenaar Paulson & Co.

Betekenis en nalatenschap

Conn’s nalatenschap omvat zowel technologische vernieuwing als institutionele invloed. De stimulans van muziekonderwijs in de VS, de standaardisering
van schoolband‑instrumenten en de kenmerkende ontwerpkeuzes – van gerolde toongaten tot ergonomische mechanismen in de M‑serie – maakten Conn blijvend bepalend
voor de ontwikkeling van blaasinstrumenten in de 20e eeuw.

Modellen saxofoon

10M Tenor 1934–1971Serienr: ≈263,500–320,000 (1935–47, RTH) · ≈327,150–718,626 (1948–58) · ≈779,657–letterprefix (1959–69)

Legendarische tenor, favoriet bij vele jazzspelers. Vroege ‘VIII’‑exemplaren staan bekend om respons. Gerolde toongaten tot ca. 1948; latere rechte toongaten en modernere guards.

  • Jazz‑klassieker
  • ‘VIII’ vroeg top
  • Rolled→straight ca. ’48

11M Baritone Low‑A 1968–1974Serienr: Letterprefix: L‑ (1968) → N/P‑ (begin 70s)

Bariton met uitgebreid bereik tot lage A. Beperkte productie tijdens reorganisatiejaren; zeldzaam en geliefd bij verzamelaars.

  • Bereik tot Low‑A
  • Beperkte oplage
  • Verzamelwaardig

12M Baritone ca. 1931–1978Serienr: ≈260,000–327,150 (1934–48, RTH) · ≈327,150–718,626 (1948–58) · ≈779,657–letterprefix (1959–69)

Lange‑looptijd bariton; geassocieerd met Harry Carney. Vroege exemplaren met gerolde toongaten, later rechte. Bleef in productie tot ver in de jaren 1970.

  • Harry Carney‑favoriet
  • Lange looptijd
  • Rolled→straight na ’40s

14M Bass (Bb) ca. 1929–1941 (regulier); incidenteel daarnaSerienr: ≈260,000–295,250 (1934–41 hoofdproductie; specials t/m 1969)

Grote Bb‑bassaxofoon. Reguliere productie tot ca. 1941; nadien hooguit op speciale bestelling. Zeer zeldzaam, vooral gebruikt in theater‑ en experimentele settings.

  • 2+ meter hoogte
  • Zeer beperkt aantal
  • Zeer zeldzaam
  • Regulier tot ca. 1941
  • Speciaalbestelling daarna

18M Straight Soprano ca. 1934–1941Serienr: ≈260,000–295,250 (1934–1941)

Rechte sopraan uit het vooroorlogse assortiment. Productie stopte met WOII‑schaarste. Wordt gewaardeerd door vintage‑specialisten; intonatie vergt aandacht zoals bij veel sopranen uit die tijd.

  • Vintage karakter
  • Rechte sopraan
  • Stopte door WOII

22M F Mezzo Soprano 1928–1930Serienr: ≈213,700–219,999 (1928–1930)

Experimentele F‑mezzo (tussen Eb sopraan en Eb alt). Muzikale niche bleek beperkt; zeer kort leverbaar en tegenwoordig zeldzaam.

  • F‑mezzo experiment
  • Zeer korte reeks
  • Zeldzaam

24M Conn‑O‑Sax (F alto) 1928–1930Serienr: ≈213,995–225,999 (1928–1930)

Experimentele F‑alto met bredere conische boring en uniek timbre. Onpraktische transpositie remde adoptie; tegenwoordig een ‘heilige graal’ voor Conn‑verzamelaars.

  • F‑alto experiment
  • Bredere boring
  • Cultstatus

26M Connqueror Alto 1935–1943Serienr: ≈263,500–309,249 (1935–1943)

Premium‑uitvoering van de M‑serie met uitgebreide stelpunten en luxe afwerking. Gebouwd in beperkte aantallen; productie eindigde door WOII‑restricties.

  • Premium M‑serie
  • Uitgebreide stelschroeven
  • Beperkte aantallen

28M Connstellation Alto 1948–1953Serienr: ≈327,150–354,742 (1948–1953)

Naoorlogse ‘high‑spec’ alto met rechte toongaten en kenmerkende kunststof keyguard. Geprofileerd als modern alternatief; beperkte verkoop maakt het model nu zeldzaam.

  • Rechte toongaten
  • Kunststof guard
  • Korte looptijd

30M Connqueror Tenor 1935–1943Serienr: ≈263,500–309,249 (1935–1943)

Tenor‑tegenhanger van de 26M met topafwerking en nauwkeurige pad‑afstelling. Zeldzaam door korte bouwperiode en oorlogseinde.

  • Premium tenor
  • Nauwkeurige afstelling
  • Kort gebouwd

6M Alto 1934–1971Serienr: ≈260,000–320,000 (1934–47, RTH) · ≈327,150–718,626 (1948–58) · ≈779,657–letterprefix (1959–69)

Iconische alto. ‘VIII’‑exemplaren uit de jaren 1930 gelden als top. Microtuner‑nek tot midden jaren 1950; gerolde toongaten tot ca. 1948, daarna rechte. In de jaren 1960 plaatstaal keyguards; latere Abilene/Nogales‑series zijn wisselender van kwaliteit.

  • Microtuner tot midden jaren ’50
  • 37 jaar productie
  • Parker‑connectie
  • ‘VIII’ (’30s) zeer geliefd
  • Mark VIII topversie
  • Rolled→straight ca. ’48

Director 14M/16M (student) 1955–1974 (globaal)Serienr: ≈500,001–571,750 (1955–56) → doorlopend met letterprefixen in 60s

Massaal gebruikte scholieren‑modellen (14M alto, 16M tenor) voor de snel groeiende schoolband‑markt. Vereenvoudigde constructie; latere Nogales‑series zijn wisselender van kwaliteit.

  • Schoolband‑focus
  • Vereenvoudigde bouw
  • Grote oplages

DJH Modified (Henkin‑periode) ca. 1980–1984Serienr: ≈128,692–221,243 (numeric) + prefix‑regel (prefix + 50 = jaar, vanaf 1987)

Vintage‑geïnspireerde specificaties en aangepaste boring/tonaliteit onder Daniel J. Henkin. Beperkte afzet; bedoeld als premium comeback voor Conn‑saxen in de vroege jaren tachtig.

  • Henkin‑tijdperk
  • Vintage‑inspiratie
  • Beperkte reeks

DJH Modified series ca. 1980–1984Serienr: ≈128,692–221,243 (numeric) + prefix‑regel (prefix + 50 = jaar, vanaf 1987)

Vintage‑geïnspireerde specificaties onder Daniel J. Henkin. Voor saxen is een directe ‘Doc Severinsen’‑rol niet goed onderbouwd (die betrok vooral trompetlijnen). Beperkte oplage; positionering als premium comeback in de vroege jaren ’80.

  • Henkin‑periode
  • Vintage‑inspiratie
  • Beperkte reeks

New Invention 1910–1912Serienr: ≈16,000–23,000 (ca. 1910–1912)

Korte, luxe reeks na heropbouw van de fabriek. Rijke gravures en afwerking; vaak geassocieerd met grotere modellen. Diende als opstap naar de latere New Wonder‑lijn.

  • Luxe gravures
  • Zeer korte looptijd
  • Pre‑New Wonder

New Wonder Series I ca. 1917–1924Serienr: ≈41,000–142,999 (ca. 1914–1924)

Nieuwe generatie Conn‑saxofoons; op veel instrumenten introductie van gerolde toongaten (na patent 1914). Split bell keys; vroege varianten met ‘smooth G#’. Legde de basis voor de groei in de jaren 1920.

  • Rolled tone holes (veel modellen)
  • Split bell keys
  • ‘Smooth G#’ vroeg type

New Wonder Series II (“Chu Berry”) ca. 1924–1929/30Serienr: ≈143,000–234,000 (ca. 1924–1929/30)

Opvolger met verbeterde mechaniek en projectie; ‘nail‑file G#’ wordt kenmerkend. De bijnaam ‘Chu Berry’ is historisch onjuist: Berry speelde een transitional/vroege 10M.

  • ‘Nail‑file G#’
  • Krachtige projectie
  • Bijnaam is misleidend

Pan American (sublijn) jaren 1920–1950Serienr: Eigen Pan American‑reeks: 1920 ≈1,001 → 1955 ≈170,000 (niet Conn‑hoofdreeks)

Tweede merk van Conn met eigen modelcodes (o.a. 64M/66M). Gericht op betaalbaardere segmenten en dealernetwerk; constructief vaak verwant aan Conn‑modellen maar eenvoudiger afgewerkt.

  • Conn‑sublabel
  • Eigen modelcodes
  • Budget/educatie

Pan American series jaren 1920–1950Serienr: Eigen Pan American‑reeks: 1920 ≈1,001 … 1930 ≈41,584 … 1942 ≈56,800 … 1955 ≈170,000

Tweede merk/sublabel van Conn (geen willekeurig stencil). Vaak vergelijkbare bodies, eenvoudiger afwerking en eigen serienummering (bijv. 64M/66M). Gericht op budget/educatie en dealernetwerk.

  • Conn‑sublabel (geen puur stencil)
  • Eigen nummering
  • Budget/educatie

Transitional 1929–1934Serienr: ≈234,000–270,000 (NW II → vroege 6M)

Overgangsperiode met mix van New Wonder II‑ en M‑serie‑eigenschappen. Verplaatsing van split naar links‑geplaatste bell keys; begin van de ‘Lady Face/Naked Lady’ gravures.

  • Mix NWII en M‑serie
  • Bell keys naar links‑zijde
  • Begin ‘Lady Face’ gravures

Wonder ca. 1895–1917Serienr: ≈≤41,000 (tot ca. 1917)

Vroege in de VS gebouwde Conn‑saxofoons. Split bell keys en rechte (niet‑gerolde) toongaten. Vroege exemplaren met dubbel octaafmechaniek; later enkelvoudig. Markerend voor de atelierfase in Elkhart.

  • Split bell keys
  • Pre‑WWI fabricage
  • Dubbel→enkel octaaf
  • Eerste US‑productie sax
  • Rechte toongaten
  • Vroege US‑productie

Stencils / labels

American First 1917–early 1920s

Vroege Conn‑studentbranding vóór de volledige uitrol van Pan American.

American Hagar ca. 1920s

Retailer/jobber‑label; bekende Conn‑stencils in de jaren 20.

American Perfecto ca. 1920s–1930s

Conn‑geproduceerde stencilnaam voor de Amerikaanse markt.

American Triumph ca. 1920s–1930s

Komen voor met Conn‑ en Buescher‑oorsprong; Conn‑voorbeelden zijn gedocumenteerd.

  • Niet exclusief Conn

Cavalier (Pan American sublabel) 1931–late 1930s

Pan American sublabel voor jobbers/dealers met eigen nummerreeks en gravure.

  • Submerk van Pan American
  • Jobber‑distributie

Columbian ca. 1920s–1930s

Regelmatig als Conn‑stencil geïdentificeerd (proporties/guard‑stijl).

Commodore ca. 1920s–1930s

US‑distributielabel; Conn‑gebouwde exemplaren komen voor.

Commonwealth ca. 1920s–1930s

Conn‑gebouwde stencilnaam voor jobbers/dealers.

Concertone ca. 1920s–1930s

Gebruikt door meerdere makers (o.a. Conn en Martin); Conn‑voorbeelden bestaan.

  • Niet exclusief Conn

Continental ca. 1920s–1930s

House brand van Continental Music (Chicago); Conn leverde meerdere stencilseries.

Continental Colonial ca. 1920s–1930s

Variant van Continental‑branding; Conn‑oorsprong voor diverse exemplaren.

Grand Opera ca. 1920s

Conn‑stencil; vaak herkenbaar aan keyguard‑vorm en body‑proporties.

Hamilton ca. 1920s–1930s

Regelmatig als Conn‑stencil aangetroffen.

Harry Pedler ca. 1920s

Merknaam die óók aan Conn‑stencils wordt gekoppeld (naast Pedler‑eigen productie).

Harwood ca. 1920s–1930s

Gedocumenteerde Conn‑stencilserie onder deze labelnaam.

Horace ca. 1920s–1930s

Komen voor als Conn of Martin; Conn‑stencils zijn bekend.

  • Niet exclusief Conn

Jenkins (Kansas City) ca. 1920s–1930s

Jenkins jobber‑labels; Conn leverde stencils aan dit distributienetwerk.

  • Jobber/distributie

Kalashen’s Kleartone (NY) ca. 1910s–1920s

New‑York dealerlabel; vroege Conn‑stencils met deze gravure zijn bekend.

  • Dealerlabel

La Pacific ca. 1920s

Westkust‑branding; Conn‑gebouwde exemplaren bekend.

Lefleur ca. 1920s–1930s

Regelmatig als Conn‑stencil gedocumenteerd.

Liberty ca. 1920s–1930s

Conn‑stencil (gravure‑varianten komen voor).

Liberty C.K.C. ca. 1920s

Variant op Liberty‑branding; Conn‑oorsprong aangetoond.

Olympian ca. 1920s–1930s

Naam komt voor met Conn‑ en H.N. White‑oorsprong; Conn‑cases bestaan.

  • Niet exclusief Conn

Orpheum Super ca. 1920s

Conn‑stencil; herkenbaar aan keywork en guard‑layout.

Pan American (sublin) 1917–1950s

Conn’s in‑house tweede lijn met eigen tooling en serienummers; basis voor latere Director‑studentmodellen.

  • In‑house sublabel
  • Eigen serienummers
  • Niet de rolled‑tone‑hole Conn body

Perfacktone / Perfecktone ca. 1920s–1930s

Beide schrijfwijzen gebruikt; zowel Conn als Martin produceerden onder dit label.

  • Niet exclusief Conn

Perfection ca. 1920s–1930s

US‑stencilnaam, Conn‑oorsprong voor meerdere exemplaren.

Pride of Elkhart ca. 1920s–1930s

Regionale branding; diverse Conn‑stencils dragen deze naam.

Sears & Roebuck (div. labels) ca. 1910s–1930s

Sears voerde meerdere huismerken; Conn leverde naast andere makers.

  • Retailketen‑stencils
  • Niet exclusief Conn

Selmer New York / Selmer USA (student) ca. 1920s–1950s

Distributie‑/studentlabels; er bestaan Conn‑gebouwde exemplaren naast Buescher‑productie.

  • Niet exclusief Conn

Sherwood ca. 1920s–1930s

Komt voor bij Conn, Buescher en Martin; Conn‑stencils zijn bekend.

  • Niet exclusief Conn

Supertone (Sears) ca. 1910s–1930s

Sears‑huismerk; Conn‑voorbeelden bestaan (naast Buescher/Martin).

Symphony ca. 1920s–1930s

Bekend als Conn‑stencil/label in de US‑markt.

Tom Brown ca. 1920s

Conn‑gebouwde stencils met deze artiest/merkgravure zijn gedocumenteerd.

Varsity ca. 1920s–1930s

Conn‑stencilnaam, vaak gericht op de studentenmarkt.

Velvetone ca. 1920s–1930s

Regelmatig als Conn‑stencil geïdentificeerd.

Virginian ca. 1920s–1930s

Conn‑oorsprong voor diverse exemplaren.

W.M. Meyer American ca. 1920s–1930s

Dealerlabel; Conn‑stencils aangetroffen.

Werlein Special ca. 1920s–1930s

Voor Werlein (New Orleans) gebouwde stencils; Conn‑voorbeelden bekend.

Whittle Zenith ca. 1930s

Conn/Pan American‑gerelateerde branding in UK/US‑distributie.

Wurlitzer (div. series) ca. 1910s–1930s

Wurlitzer liet bij meerdere makers bouwen; er bestaan exemplaren met Conn‑oorsprong.

  • Retailketen‑stencil
  • Niet exclusief Conn
Scroll to Top